Kao i posljednjih dvadesetak godina Bacači sjenki zajedničkim su snagama ponovno izrodili brojne radionice, predstave, edukacije, gostovanja te filmske i urbane projekte na nekoliko kontinenata. Kako ovu godinu privodimo kraju odlučili smo se prisjetiti još slijeda aktivnosti i projekata iz kojih izlazimo ponosni što smo ponovno uspjeli organizirati sve što smo naumili.
Početkom godine postavili smo predstavu pod nazivom „Izvrnuta izvedba“, javni događaj o načinima pričanju priča na primjeru jedne preobražene tradicionalne bajke. Ovaj događaj je bio interaktivnog i senzornog tipa, a u pojedinim dijelovima u njemu su sudjelovali i umjetnici profesionalci, nastavnici, djeca i mladi te stariji. Ovu nekonvencionalnu predstavu pretpremijerno izveli smo u prostorima Scene Ribnjak, a time smo i predstavili dijelove naših audio-knjiga iz projekta TwistedTales te mobilnu aplikaciju u kojoj posjetitelji mogu snimiti i podijeliti neke svoje, nove priče s drugima.
Nakon ovog senzornog izvedbenog putovanja posvetili smo se Urboglifima, istraživačkom projektu koji se provodi u formi mikro predavanja te kripto i ready-made audio i izvedbenih instalacija u dijeljenim prostorima lokalne zajednice. Ovim projektom približili smo se stanovnicima Donjeg grada, što smo i mi sami korištenjem našeg ureda u Martićevoj. U veljači smo organizirali tematske projekcije filmova na koje smo pozvali filmske autore ili urbaniste s kojima smo razgovarali o pogledanom. Svaka je projekcija bila besplatna i otvorena za publiku koja je mogla sudjelovati u razgovorima i raspravama u bilo kojem trenutku, a odvijala se u Mjesnom odboru Matko Laginja. Kad je došlo proljeće zaključili smo projekcije i prebacili svoj ured na otvoreno. Takozvane „otvorene urede“ postavili smo na nekoliko lokacija u Donjem gradu i preko njih testirali i unaprijedili cijeli program „Urboglifa“ u izravnoj komunikaciji s građanima. Obavljali smo svu organizaciju i promociju projekta te sakupljali priče znatiželjnih građana. To nas je dovelo do finala projekta koji smo rasporedili u nekoliko „pokretanja razgovora“ koji se su se odvili s umjetnikom Leom Vukelićem, grafičkom dizajnericom i konceptualnom umjetnicom Petrom Slobodnjak, psihoterapeutom Pavlom Perkovićem, glumicom i kazališnom autoricom Maruškom Aras, stalnim članovima Bacača sjenki i svih zainteresiranih prolaznika. Razgovori su se odvili u parku nesretnog kneza Zdeslava na rubu Šubićeve ulice, na krovu Vitićevog nebodera u Laginjinoj te u nekoliko dvorišta u Martićevoj ulici.
Nakon prvih projekcija Urboglifa u veljači, brzo nam se prišuljao i prvi ovogodišnji Frooom!, kojeg vodi naša suradnica i nagrađivana filmska autorica Mia Maros Živković. Ova filmska škola za mlade ove godine izrodila je petnaestak radionica, od početnih do majstorskih u veljači, travnju, lipnju, srpnju, kolovozu i studenom diljem Hrvatske: u Zagrebu, Rijeci, Koprivnici i Velikoj Gorici. Osim toga, da Frooom! nikad ne spava, znaju djeca, mladi i filmski djelatnici, autori, selektori i najšira publika brojih festivala na svih 7 kontinenata na kojima su ovi naši filmovi dobili 9 vrijednih nagrada: Anka i Dominik – svemirski prijatelji, Eko odred, Čudovišni mobiteli, Moljci, BU, Meduza, Snovi na kvadrat, Reflection, Big Bang Keksi, Zvonce, Dan u muzeju krapinskih neandertalaca i Dopunska nastava. Osim nagrada naši su polaznici i malo putovali, pa su ove godine ponovno dobili priliku da odu na Filem’On, međunarodni filmski festival za djecu i mlade koji se održava u Bruxellesu te na Lucas International Festival for Young Film Lovers gdje su naši polaznici bili selektori sekcije festivala.
Uz Frooom! usko vežemo i CinEd projekt kojeg vodi kustosica Ivana Šešlek. O njihovoj povezanosti napisali smo poseban članak koji možete pročitati OVDJE. Frooom! i CinEd često surađuju, pa su tako ove godine izrodili dvije majstorske radionice; prvu s talijanskim dokumentaristom i edukatorom Domenicom Centroneom te drugu koju su vodili francuski filmski pedagog, kustos i istraživač Sébastien Ronceray te hrvatska filmska kritičarka i kustosica Ejla Kovačević. Osim toga, u sklopu CinEd-a održale su se i radionice i edukacije za učitelje koje je vodila producentica Evi Karageorgu. Nakon toga uslijedile su brojne projekcije za tinejdžere koje bi bile uokvirene razgovorom s redateljem ili profesorima. Za CinEd su ovu godinu obilježila i putovanja u Sakaryu, Novi Sad, Skopje i Atenu gdje su se održavale projekcije, radionice i sastanci.
Uz filmske radionice za djecu i mlade, Bacači nisu zaboravili ni na malo starije građane. Zato smo ponovno organizirali „Samo nebo nam je granica“, filmske radionice za umirovljenike i starije od 54 godine. Ovog puta radionice su se održale u Zagrebu i Rijeci u kolovozu, listopadu i studenom, a trud i rad naših polaznika okrunit ćemo projekcijom ovogodišnjih i prošlogodišnjih filmova nastalih na zagrebačkim radionicama. Projekcija će se održati 17. prosinca u Mjesnom odboru Trnjanska Savica koji nam je i ustupio prostor za održavanje samih radionica. Početak je u 18:00h, a prikazat će se tri filma.
Još jedan važan filmski projekt za Bacače sjenki je film Borisa Bakala „Vitić pleše“. Iako je već dobro znan, film je svoju zagrebačku premijeru doživio u travnju u zagrebačkoj Kinoteci gdje se zbog velikog interesa održalo više projekcija. Vitić je dosad osvojio brojne nagrade i zaplesao na filmskim festivalima poput Biografilm festivala u Bologni, Lund Architecture Festivala u Švedskoj, Cuzco Underground Cinema Festivala u Peruu, Festivalu povijesti i filma u Rasnovu, Cine Del Mar filmskom festivalu u Urugvaju, Venice Architecture Film Festivalu te drugim na što smo ponosni i radosni što se ova priča o obnovi modernističkog arhitektonskog remek djela arhitekta Ive Vitića prikazuje i međunarodnoj publici. Za Borisa Bakala to nikako nije kraj filmske godine jer trenutno priprema još dva filma, „Magareći otok“ i „Savršenstvo kruga“.
Osim navedenih projekata ova godina ne bi bila potpuna bez najpoznatije nam „Ex-pozicije“ koja se ponovno održala u lipnju i, kao i obično, privukla velik broj zainteresiranih. Nakon „Ex-pozicije“ ponovili smo i „Konstelacije zajednice“, svojevrsni hibridni projekt “liječenja” zajednice kroz strateško planiranje i aktiviranje zajednice psihoterapeutskim i umjetničko-kreativnim sredstvima tijekom kriznih situacija. Ove su se godine one održale u Glini (Hrvatski dom), Petrinji (Munjara kulture) i Sisku (Gradska Galerija Striegl) u suradnji sa snimateljicom Bojanom Burnać, glumicom Jelenom Miholjević, spisateljicom Doroteom Šušak, psihoterapeutom Pavlom Perkovićem, pjesnikinjom Monikom Herceg, glumcima Teom Šimić, Bojanom Navojcem i Borisom Bakalom, književnikom Damirom Karakašem te filmskim i kazališnim autorom Hrvojem Podobnikom.
U ovoj zauzetoj godini Bacači su još stigli provesti nekoliko radionica „Šapat zidova“ . Tako su u Zagrebu, tijekom zime i proljeća 2024. s udrugom Loft (Anja Pletikosa) u nekoliko navrata realizirali radionice koje su proučavale povijest i baštinu kvartova u donjem gradu sve do Krešimirova trga. Istu radionicu su u Tkonu na otoku Pašmanu u svibnju 2024. proveli Boris Bakal iz Bacača, Anja Pletikosa iz Lofta te Draga Čukina iz Teatra od soli, na kojoj su djeca, roditelji i zainteresirani građani imali priliku naučiti kako promatrati prostor, istražiti vidljive i nevidljive koreografije i resurse prostora grada u kojem žive te prikupiti njihova audiovizualna obilježja.
Osim toga Bacači sjenki su mnogo putovali da bi predstavili organizaciju i sve čime se ona bavi. Tako smo bili u Berlinu na ECFA General Assembly, u Češkoj u Zlinu na Zlin Film Festivalu, na Zlarinu u sklopu ZKN – IN SITU, u Šibeniku na skupštini Clubturea te finalno u Grčkoj u Pyrgosu na Olympia Film Festivalu.
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.